Обо мне


Тошпулат Рахматуллаев
 Родился 18 февраля 1949 года в городе Самарканде. Выпускник исторического факультета Самаркандского госуниверситета.

Первая моя статья была опубликована, когда учился в средней школе.

В течение многих лет преподавал на историческом факультете СамГУ и одновременно выступал со статьями в местной и центральной печати, готовил материалы для Самаркандского негосударственного телевидения (СТВ). В 1995-2001 годах был главным редактором газеты «Самарканд». Одновременно являлся корреспондентом центральных газет Узбекистана «Хуррият» и «Фидокор». С 2001 года по май месяц 2006 года возглавлял Самаркандское отделение Национального Пресс-центра Узбекистана. Организовал и был  руководителем интернет-проекта Samarkandifo.uz, а также являлся специальным корреспондентом газеты «Хордик+» по освещению проблем миграции. В 2007 году веб-сайт Samarkandinfo.uz занял второе место в интернет-фестивале национального домена .UZ в специальной номинации «Лучший регионально-краеведческий сайт». 

Автор статей по общественно-политическим, культурно-историческим, экономическим и другим проблемам.

За свои статьи, опубликованные в 1997г. стал победителем конкурса “Лучший журналист года” в Узбекистане, а в 1999г. — “Лучший журналист года” в Самаркандской области. В 2000 и 2001 годах стал победителями двух конкурсов на лучшую статью среди профессиональных журналистов, организованный Представительством ООН в Узбекистане. В 2001 году занял первое место в конкурсе Фонда им. Конрада Аденауэра   на тему “Роль политической партии в обществе”. В 2002 году был победителем конкурса на  лучшую статью, объявленного по случаю Международного дня свободы прессы, в 2004 году стал победителем конкурса ОБСЕ на  лучшую статью по освещение проблемы торговли людьми в СМИ. В 2005 году занял первое место в номинации «Лучший Интернет-материал на политическую тему» в конкурсе Фонда Евразии и ОБСЕ «За высокое журналистское мастерство в Узбекистане».

Был на стажировках: в США (2001, 2007 гг.), Германии (1996 г.), России (Москва, 1999, 2002, 2005 гг.), Летней школе журналистики Санкт-Петербургского университета (июль-август 2004г.). По приглашению Миссии США в НАТО и Посольства США в Узбекистане в 2004 г. посетил штаб-квартиру НАТО в Брюсселе. В 2006 г. принимал участие в семинарах, состоявшихся в Сочи (Россия, апрель) и Стамбуле (Турция, июль).

Участник более 100 международных и региональных семинаров и конференций, которые проходили в Узбекистане, Казахстане, Кыргызстане и Таджикистане. В некоторых из них выступал с докладами.

Автор 6 книг, в том числе “Америка глазами журналиста”(2003), “Пресса и демократия” (2002), “Полет свободной мысли”(2002), “Политическая партия и демократические принципы” (1999). В период работы в университете написал пособия: «Использование археологических материалов в преподавании истории» (Ташкент, изд-во «Укитувчи», 1993), «История народов Узбекистана» (1992) и др.

Руководимый мной региональный клуб журналистов организовывал семинары и тренинги.

Учитывая то, что в регионах подготовкой и переподготовкой журналистов никто не занимался, создал в Самарканде Школу молодого журналиста. В 2004 году годичный курс с узбекским и таджикским языками обучения окончили 21 человек, в 2005 году такой же курс с русским языком обучения окончили 20 человек. Многие из них в данное время работает в СМИ Узбекистана.

Прошел ряд тренингов и имею соответствующие сертификаты. В 2006 году мне был вручен диплом, подтверждающий, что успешно прошел годичное обучение по программе тренинга «Подготовка тренеров в области СМИ», организованного Академией ОБСЕ в Бишкеке. 


Таржимаи ҳол

Мен, Раҳматуллаев Тошпўлат, 1949 йилнинг 18 февралида Самарқанд шаҳрида таваллуд топдим. Мучалим – сичқон. Буржим – далв (водолей).

Отам – Ёрбобоев Раҳматулло ҳамда онам Содиқова Хуррамой ўзимиз истиқомат қилган Сўзангарон ва унинг атрофдаги маҳаллаларда ўзига хос обрў-эътиборга сазовор эдилар.

Ўзимдаги барча яхши хислатлар асоси оиладаги муҳит, ота-онамнинг ўгитларига амал қилиш натижасида шаклланган деб биламан. Отам деярли 40 йил давомида шаҳарнинг энг кўҳна ва серодам маҳалларидан бўлган Сўзангарон маҳалласида оқсоқол муовини сифатида тўй-маъракаларни бошқариб келганлар. Онам ҳам қариндош-уруғимиз, қўни-қўшнилар учун энг яқин маслаҳатчи эдилар. Дадамиз ишда, маҳалла юмушлари билан банд бўлганлари учун онамиз биз – фарзандларнинг ўқишимиздан, мактабга, дарсга бўлган муносабатимиздан доимо хабардор эдилар. 

1956 йилда Садриддин Айний номидаги 22-ўрта мактабга ўқишга кирдим ва 1966 йилда мактабни медаль билан битирдим. Ҳужжатларимни Самарқанд давлат университетининг тарих факультетига топширдим. Биринчи имтиҳон тарихдан эди. Ундан “5” баҳо олиб, талабаликка қабул қилиндим. СамДУда тўрт йил таҳсил олдим. Яхши ўқишга интилдим. Бутун ўқишим давомида фақат битта “яхши” баҳо олдим, қолган ҳаммаси “аъло” эди. Мени учинчи курсда Давлат стипендиясига лойиқ кўришди. Гуруҳ сардори эдим, жамоат ишларида фаол қатнашдим.

1970 йилда университетни имтиёзли диплом битирдим. Бир йиллик ҳарбий хизматга чақирилдим. Хизматдан сўнг, 1971 йилнинг декабрида СамДУ аспирантурасига кирдим. Таҳсилни тугатгач, 1976 йилниг феврал ойидан Умумий тарих кафедрасига ўқитувчиликка қабул қилиндим. 1982-1985 йиллар давомида тарих факультети декан ўринбосари лавозимида ишладим.  Қатор йиллар мобайнида факультет услубий кенгаши раиси вазифасини бажардим. Университетда ҳар йили ўқитувчилар ўртасида ташкил этиладиган спорт мусобақаларида қатнашдим ҳамда тўрт йил давомида тарих факультетининг спорт ишлари бўйича декан ўринбосари сифатида ишладим.    
Университетдаги фаолиятимни ўрта мактабда дарс бериш билан қўшиб олиб бордим. Бир неча йил шаҳардаги 52-ўрта мактабда тарихдан дарс бердим.
  
Газетага биринчи хабаримни ўрта мактабда ўқиб юрган пайтимда ёзган эдим. Ўша пайтда сиёсий-ижтимоий воқеаларга бефарқ қарамаган эканман. Ўтган асрнинг 60-йилларида АҚШнинг Вьетнамдаги уруши атрофида турли муносабатлар билдириларди. Мен ҳам четда қараб туролмасдан мактаб ўқувчилари газетасига “Вьетнамдан қўлингни торт” мазмунидаги фикрларимни юборган эдим. 1965 йилда газетада босилган ушбу хабарим матбуотдаги биринчи  чиқишим эди.

Шундан кейин аспирантурада таҳсил олаётган чоғимда газета ва журналларда ўз мақолаларим билан қатнашиб турдим. Мақолаларим тарих ва археологиянинг турли  мавзуларига бағишланган эди. Самарқанд давлат университетида ишлаш давримда эса газеталарга хабар ва мақола юборишим мунтазамлик касб эта бошлади.

Ушбу чиқишларим сиёсий, ижтимоий ва иқтисодий ҳаётнинг турли жабҳаларини қамраб олган эди. Жумладан, мақолаларимда мактаб ва олий таълим тизимида туб  ислоҳотларни амалга ошириш зарурлиги ва унинг мазмун-моҳияти, тарих ўқитиш муаммолари, ўрта мактабда ҳамда олий ўқув юртида Ўзбекистон тарихини алоҳида ўқув предмети сифатида жорий этиш ва ўлка тарихини чуқур ўрганишни йўлга қўйиш, жамиятда томир отган айрим иллатларни йўқотиш, масалан, тўй-маъракаларни рисоладанидек ўтказиш каби кўплаб масалалар кўтарилган эди. Умуман, 1970-1980-йиллар мобайнида қатор нашрлар билан ҳамкорлик қилиб турдим. (Мақолалар рўйхати иловасига қаранг).

1991 йилда Самарқандда нодавлат телевидениеси – СТВ ташкил этилиши билан унинг раҳбариятига кўҳна шаҳримиз ҳақида кўрсатув ташкил этиш таклифи билан чиқдим. Ушбу таклиф қўллаб-қувватлангач, “Тарихимий – бойлигимиз” кўрсатувини тайёрлайдиган бўлдим ва у икки йил давомида эфирга узатиб турилди. Кўрсатув орқали биз томошабинларни шаҳримиз меъморий обидаларининг тарихи, уларнинг аҳволи ва уларда олиб борилаётган таъмирлаш ишлари билан таништириб бордик. СТВда, шунингдек, жамият ҳаётининг турли томонлари ёритилган лавҳалар, суҳбатлар ташкил этиб турдим. Улар қаторига Ўзбекистонимиз эндигина истиқлол йўлига кирган бир шароитда “Мустақиллик нима, у бизга нима беради?” деган саволлар муҳокамасига бағишланган кўрсатувларни, ўша пайтда анча долзарб мавзу бўлган бозор иқтисодиётининг нима эканлигини тушунтиришга бағишланган иқтисодчи олимлар иштирокидаги давра суҳбатларини киритиш мумкин.

1990-йилларнинг биринчи ярмида ўзим учун янги бўлган соҳа -  тадбиркорликка қўл уриб кўрдим. Асосий иш жойим бўлган СамДУда ҳар хил жамоат ишлари анча камайган эди. Ўқитувчининг дарси бўлмаса ҳам кафедрага келиб ўтириши, талабалар ётоқхонасида навбатчилик қилиши, турли йиғилишларда қатнашиши каби ҳолатларга барҳам берилган эди. Бўш вақтни қандай ўтказай, деб кўп бош қотирмай, кичик корхона ташкил этиб, Самарқанд тадбиркорлар ассоциациясига аъзо бўлиб кирдим. Кўп ўтмай ушбу ассоциация бош директори ўринбосари лавозимига лойиқ кўришди. Бу жойда 1992-1994 йиллар давомида ишладим. Тадбиркорлик соҳасида молиявий жиҳатдан сезиларли натижага эришмаган бўлсам-да, аммо олган тажрибам келажакда, айниқса, журналистика соҳасига кириб борганимда жуда керак бўлди.  

  Оммавий ахборот воситаларидаги аввалги чиқишларим сабаб бўлгандир балки, каминани 1994 йилнинг декабр ойида Самарқанд шаҳар ҳокимлигига чақириб, шаҳар газетаси бош муҳаррирлиги вазифасини таклиф этишди. Ўша йилнинг 24 декабрида менинг имзоим билан биринчи марта “Самарқанд” газетаси чоп этилди. Ушбу вазифада етти йил, то 2001 йилнинг декабригача ишладим. Ана шу даврни ўз ҳаётимнинг энг қизиқарли, сермазмун, таассуротларга бой даври деб ҳисоблайман.

Газетадаги дастлабки қадамларим  мен учун қанчалик оғир бўлганлигини тасаввур қилиш қийин бўлмаса керак. Илгари бир кун ҳам таҳририятда ишламаган одамнинг бирданига бош муҳаррир вазифасини бажаришнинг ўзи бўлмаслиги ҳаммага аён, албатта. Шуни англаган ҳолда дастлаб ишни таҳририятнинг ички фаолиятини ҳамда газета чиқаришнинг босқичларини ўрганишдан бошладим. Аста-секин ишчан, аҳил жамоа шаклланиб борди. Газетада ҳаётий материаллар чоп эта бошладик. Газетамиз эл оғзига тушди. 1995 йилдаёқ, яъни “Самарқанд” газетасидиги  фаолиятимнинг дастлабки йилида ҳам республика танлови ғолиблигини қўлга киритдик, ҳам халқаро ташкилотнинг грантини олишга сазовор бўлдик.  

Ўшанда Ўзбекистон журналистлар уюшмаси ва республика Бизнес-фонди томонидан эълон қилинган кўрик-танловда қатнашган эдим. Самарқанд туманидаги Оҳалик паррандачилик фабрикаси фаолиятига бағишланган мақоламда ушбу корхонадаги мавжуд ютуқлару унинг ривожига тўғаноқ бўлаётган муаммолар хусудида сўз юритилган эди. Камина диплом ва пул мукофоти билан тақдирланган эдим. Бу ғалаба ўша вақтда мен учун катта далда бўлиб, ўз кучимга бўлган ишончимни бир неча ҳисса оширган эди. Шунингдек, бу ютуқ мени журналистикага тасодифан кириб қолган, кўп ўтмай жуфтакини ростлаб қолади, деб ишонган айрим “хайрихоҳларим”ни ҳам ўйлантириб қўйганди.

Грантни эса “Евразия” жамғармасидан қўлга киритган эдик. 1994 йилда мамлакатимзда фаолиятини бошлаган ушбу фонд 1995 йилда грант лойиҳалари бўйича танлов эълон қилганди. Газетамиз номидан ёзилган лойиҳамиз қабул қилинди. Биз Ўзбекистонда биринчилардан бўлиб “Евразия” жамғармаси гранти соҳиби бўлдик. Бу ушбу фонднинг оммавий ахборот воситаларига ажратган дастлабки гранти эди. Газетамизга берилган маблағ ўзбек, тожик ва рус тилларида тадбиркорлик рукнини очишга мўлжалланган эди. Биз бир йил давомида ўша даврда долзарб бўлган ана шу мавзуни ёритиб бордик. Тадбиркорликнинг турли томонларига бағишланган, бозор иқтисодиётининг мазмун-моҳияти очиб берилган материаллар таёйрладик. Бу ишга олимларни, ишбилармонларни, банк, солиқ ва бошқа соҳалар мутахассисларини жалб этдик.
“Евразия” жамғармаси грантини иккинчи марта 1999 йилда қўлга киритиб, “Самарқанд” газетаси ҳузурида Ахборот маркази ташкил этдик. Бир йил давомида журналистлар касб маҳоратини оширишга, вилоятимиз бўйича биринчи марта журналистларни интернет тизими билан таништиришга қаратилган ўқувлар уюштирдик.

2001 йилда Ўзбекистон Миллий матбуот маркази Самарқанд вилоят марказини ташкил этдик. Камина унинг раиси этиб тайинландим. Марказда журналистлар учун семинарлар уюштириб турдик, бюллетенлар чоп этдик. Самарқанд, Жиззах, Сирдарё вилоятлари журналистларининг клубини ташкил этиб, унинг доирасида учрашувлар, семинарлар уюштирдик.

“Самарқанд” газетасининг иловаларини чоп этдик. Улар қаторига “Банковские вести”, “Футбольный клуб”, “Медицина для всех” (“Асклепий” фирмаси билан ҳамкорликда), “Караван” (Самарқанд шаҳар тадбиркорлар уюшмаси билан ҳамкорликда), болалар учун тожик тилида “Чароғи дониш”   нашрларини киритиш мумкин.

100дан ортиқ халқаро ва минтақавий анжуман, семинарларда қатнашдим, чиқишлар қилдим. АҚШ, Бельгия,  Германия, Туркия, шунингдек, Россия, Тожикистон, Қозоқистон, Қирқизистонда бўлдим. Ушбу мамлакатларнинг оммавий ахборот воситалари билан танишдим. Улар ҳақида мақолалар ёздим.

Китобларим: “Ўзбекистон халқлари тарихини ўқитишда археология материалларидан фойдаланиш”, “Ўзбекистон халқлари тарихи” (ҳаммуаллифликда), “Луғати иқтисодиёти бозоргони” (“Бозор иқтисодиёти луғати”,  тожик тилида - ҳаммуаллифликда) “Сиёсий партия ва демократик тамойиллар”, “Матбуот ва демократия”, “Фикрнинг эркин парвози”, “Америка журналист нигоҳида”. 

Мукофотлар: 1997 йилда ёзган мақолаларим учун Ўзбекистонда "Йилнинг энг яхши журналисти", 1999 йилда чоп этган мақолаларим учун эса Самарқанд вилоятида "Йилнинг энг яхши журналисти" танловларининг ғолиби бўлдим. 1998 йилда "Тасвирий ойина" ижодий уюшмаси Самарқанд вилоят бўлими эълон қилган "Энг улуғ, энг азиз" танловида, 2000 ва 2001 йилларда Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг Ўзбекистондаги Ваколатхонаси профессионал журналистлар ўртасида ўтказган танловларда иштирок этиб, ғолибликни қўлга киритдим. 2001 йилда «Жамиятда сиёсий партиянинг роли» мавзусига бағишлаб Конрад Аденауэр фонди томонидан ўтказилган энг яхши мақолалар танловида биринчи ўринни эгаладим. 2002 йилда БМТнинг Ўзбекистондаги Ваколатхонаси ҳамда қатор халқаро ташкилотлар томонидан 3 май — Жаҳон эркин матбуоти куни муносабати билан ўтказилган энг яхши мақолалар танлови ғолиби бўлдим. 2004 йилда Европада хавфсизлик ва ҳамкорлик ташкилотининг одамлар савдосини матбуотда ёритиш бўйича эълон қилган энг яхши мақолалар танловида биринчи ўринни эгалладим. 

1987-1991- йилларда чоп этилган мақола ва хабарлар рўйхати

Статьи, написанные до прихода в профессиональную журналистику

“Неделя”, еженедельное приложение газеты “Известия” (1987, №15).
 В рдакционном обзоре под общим названием “Портрет в семейнем интерьере” приводится письмо автора. Ответ на вопрос “Современный мужчина – каков он?”.
  Беспомощность (мужчины) в быту отрицательно влияет на воспитание детей и не способствует авторитету в семье. Общая работа жены и мужа по дому – не только необходимость, но и показатель внимания друг к другу и взаимного уважения.

“Советский спорт” 17 июля 1987г., №163.
Отклик на статью “Пока болет ...выгодно”.
Жизнь показывает: сегодня просто проганды занятий физической культурой уже недостаточно. Нужно искать специальные “рычаги”, в том числе экономические, которые побуждали граждан заботиться о своем здоровье. Понимаю, что вопрос это непростой. Есть немало людей просто слабого здоровья, как говорится, от природы. Но стоит подумать,Ф к примеру, о том, чтобы снижать оплату по бюллетеням тем постоянным поситетелям поликлиники, которые не выполняют предписания участкового врача на предмет занятий физическими упражнениями. И еще, разумеется, необхдимо повсеместно создавать условия для занятий

“Правда Востока” 5 июля 1989 г., №156.
 “В путах бюрократии”.
В 1966, когда в городе образовали три района, официально сообщили, что жителей в Самарканде больше полумиллиона. Но это была самая настоящая “липа”: в сосотав города включили ряд близлещаших поселков. Позже они были выведены из подчинения Самаркандского горсовета, а три городских района остались.
Возникает вопрос: нужны ли  теперь эти районы? Ведь они ничего не дали в плане управления городским хозяйством. Зато сколько развелось начальников? На 366 тысяч человек приходится горком и три райкома, горисполком и три райисполкома, гороно и три районо… не пора ли демонтировать бюрократию в городе?

“Правда Востока” 27 июля 1989 г., №174.
“Прошлое для будущего”. Статья о значении истории, о плачевном состоянии изучении истории Узбекистана и истории родного края.
... Мое мнение – именно благодаря технократическому мышлению стали возможны экологические катастрофы, им объясняются и серьезные ошибки в социальной политике, пренебрежительные отношение к памятникам прошлого. Сколько памятников, имеющих архитектурную и историческую ценность, было погублено, снесено с лица земли. И никто за это не понес ответственности...
А в каком состоянии находится изучение истории Узбекистана? Для этой цели в 7-10 классах отведено всего 50 часов. Во многих школах этот предмет не проходят и в таком объеме. Одна из причин – нехватка времени. Объем материала по истории СССР и без того велик...
Еще в худшем состоянии изучение истории родного края. Многие ничего или почти ничего не знают о прошлом своего села, города, области. Разве история края – не частица отечественной истории? ...
Думаю, пора ввести изучение истории Узбекистана не только на гуманитарных, но и на всех факультетах университета. ..
Тревожат симптомы исторического беспамятства. Почему не увековечаны такие имена, как Спитамен, Муканна, Малик Санджар, Махмуд Тараби?   

“Правда Востока” 8 сентября 1989 г., №206
“Выборы: гарантия демократии”. Это обзор читательских писем, посвященные обсуждению проектов законов о выборах.
На эту тему размышляет преподаватель исторического факультета СамГУ Т. Рахматуллаев. .. По мнению ученого, в законах следует предусмотреть, чтобы без альтернативных кандидатур выборы не проводились. И здесь многое зависит от избирательных комиссий. Автор считает, что в статьях об избирательных комиссиях следует предусмотреть пункт, где бы прямо говорилось: “Не позволять местным аппаратным работникам вмешиваться в дела комиссии”. Прежде всего здесь имеется ввиду, чтобы в ходе предвыборной кампании о людях судили не по анкетным данным и не по положению в номенклатуре, чтобы не звонки сверху определяли выбор кандидатов...


Ўзбекистон адабиёти ва санъати”, 1988 йил 4 март, №10
“Даврнинг юксак талаби”.
 Бир абитуриент имтиҳон пайтида оддий саволларга ҳам жавоб беролмагандан кейин, унга “Ҳозир нечанчи асрда яшаяпмиз?” деб савол бердик. У “ХХII асрда” деб жавоб қайтарди. Йўқ, бу латифа эмас, ҳаммамизни чуқур ўйлашга мажбур қилиши зарур бўлган ҳақиқатдир.      
Бизнингча, республика ва ўлка тарихини ўқитишни тубдан яхшилаш керак. Ўзбекистон тарихини университетнинг барча факультетларига жорий қилиш вақти келди. Мактабда ҳам республика тарихини ўқитиш талаб даражасида эмас... Ўлка тарихи у ёқда турсин, ҳатто Ўзбекистон тарихини ўтиш учун ажратилган дарс соати етмайди. Натижада уларга иккинчи даражали иш сифатида қаралади ва кўп ҳолларда чала ўтилади ёки умуман ўтилмай қолади.  
Ватан тарихини ўқитиш-ўрганиш ишини тубдан яхшилаш учун бир қатор тадбирларни амалга ошириш зарур. Биринчи навбатда дарсликлардан қуруқ маълумотларни олиб ташлаб, уларни қотиб қолган схемалардан озод қилиб, бурро, ўқувчи тушунадиган тилда ёзиш, эсда қоладиган ёрқин материаллар, янги фактлар билан тўлдириш талаб этилади.
Халқимиз ўтмиш тарихини яхши билмаслигимиз кўпчилигимизнинг эски ёзувдан бехабарлигимиз туфайлидир... Мактабларимиз программасига эски ёзувни ўргатадиган предмет киритиш лозим. Бизда эса аксинча бўлмоқда. Маориф вазирлиги вилоят халқ маорифи бўлимларига Шарқ тиллари ўқитилишига барҳам бериш ҳақида кўрсатма берди...   
Халқимиз тарихи, маданияти, урф-одатлари, анъаналарини билмаслик неча марталаб бир томонлама фикр юритишга сабаб бўлганини яхши биламиз.

Ўзбекистон адабиёти ва санъати”, 1988 йил 12 август, №33
“Маънавий қашшоқлик эмасми? ”
... Вақтида буюк алломалар Жомий ва Навоий ҳайкали нимага асосланиб ароқ заводи қаршисида ўрнатилган эди? Бу саволга ҳанузгача аниқ жавоб йўқ... Ҳайкалнинг ёнгинасида кўп қаватли меҳмонхона қурилмоқда. Ҳайкал эса янада кўримсиз бўлиб қолади.
Яна бир муаммо жой номлари, уларни сақлаш, ўрганиш билан боғлиқ муаммодир. Қадимий ўлкамиздаги ҳар бир шаҳар ва қишлоқ, ҳар бир кўчаю гузарнинг номи маданиятимизни, қолаверса, тарихимизни ўрганишга жуда муҳимдир. Шунга қарамасдан жой номларини ёппасига алмаштириш “касали” авж олган...
Самарқанд кўчаларини кенгайтириш шаҳар раҳбарлари олдида турган муҳим ва масъулиятли вазифадир. Эски шаҳар кўчаларини реконструкциялаш ишини кенг жамоатчилик фикрини инобатга олган ҳолда амалга ошириш зарур. Токи вақт келиб, худди ҳозир: “Регистон майдонидаги кўп қаватли бинолар ва музей биноси кўҳна ансамбль ҳуснига доғ бўлди”, деганимиз каби авлодлар надоматига қолмайлик...  

Ўзбекистон адабиёти ва санъати”, 1989 йил 21 апрель, №17
“Хатоларни тузатайлик”.
Наврўзнинг расман қайта тикланганлиги яхши бўлди. Назаримда, уни кенгроқ миқёсда умумхалқ байрамига айлантириш учун яна бир эзгу тадбирни амалга ошириш лозим. Яъни 21 март республикамизда дам олиш куни сифатида белгиланса. Шундай қилинса, Наврўз том маънода халқнинг миллий байрамига айланади.
Мен ҳозирча, ҳеч бўлмаганда, дастлабки қадам сифатида, энг яқин якшанба ҳисобидан 21 мартни дам олиш кунига айлатиришни таклиф қиламан.


“Совет Ўзбекистони”, 1988 йил 4 август, №177
“Муаммолар ҳал этилса...”
... Педагоглар ҳамкорлигини амалга оширишнинг йўлларидан яна бири олий таълим педегогикаси, психологияси ва методикаси масалалари ёритиладиган ҳафталик ёки ойлик нашрни йўлга қўйишдир.
Олий ўқув юртида дарслар кўпинча бир қолипда олиб борилади. Ўқитувчи лекция ўқийди, студент конспект ёзади. Ёзганларини фақат сессия арафасида ўқиб чиқади. Бундай ўқиш ва ўқитиш мустаҳкам билим бермайди. Бу камчиликдан қутулишнинг йўли таълимнинг янги методларидан, жумладан, проблемали лекциядан фойдаланиш ва ўқув йили давомида студентларни дарс жараёнига фаол жалб қилишдан иборат. Шуни ҳисобга олиб, лекцияларни циклларга бўлдик, шу асосда саволлар туздик. Талабаларнинг суҳбат ва семинар машғулотларидаги иштироки, семестр давомидаги фаоллигига қараб, ҳатто айрим студентлар имтиҳонлардан озод этилади.
... Мактаб билан олий ўқув юрти алоқаси етарли эмас. Талабаларимиз фақат мактабда ўтказилаёиган педпгогик практика билан чекланиб қолмоқда. Шуни ҳисобга олиб, Самарқанддаги 52-ўрта мактабда тарих кафедрасининг филиалини ташкил этдик.
Олий ўқув юрти билан мактаб ҳамкорлигини янада жонлантириш учун , олий мактаб педагогларининг бу ишга нисбатан масъулиятини ошириш учун уларнинг бу соҳадаги фаолияти маълум соат сифатида иш соатига киритилса мақсадга мувофиқ бўларди. Шу билан бирга, олий мактаб педагогларининг ўрта мактабга бориб дарс беришини рағбатлантириш зарур, деб ҳисоблайман.

“Ленин йўли”,  1988 йил 30 июль, №146
“Рисоладагидек бўлаяптими?”
Мақола “Тўйлар ҳақида ўйлар” рукни остида эълон қилинган. Унда тўйларнинг дабдабали ўтаётганлиги танқид қилиниб, иллатлардан қутулиш йўллари хусусида фикр юритилади.

“Овози Самарқанд”, 1990 31 июль, №78
“Ба соҳаи маориф эътибор диҳем”.
... Боиси “мўъжизаи япони” дар чист? Аз чи сабаб ҳамаи дунё дар давоми даҳсолаҳои охир “қандата хўр, Япония” мегўяд?
Ба ин савол “одамони мо меҳнатдўсту боистеъдоданд, танҳо ба мо чизе намерасад” гуфтан мумкин. Дар бораи “чизе” бисёр сухан наронда, сабаби ҳамаи камбудиҳоямонро бо якчанд сухан баён кардан мумкин аст: беэътибори ба кори мактаб, беаҳмияти ба кори маорифи халқ.
Дар давоми даҳсолаҳои охир нуфузи маорифу маданият, илму дониш паст шуда рафт. Сатҳи зиндагии шахс, фаровонии ҳаёти вай ба дарачаи донишу маданияташ вобаста нашуда монд. Аҳвол ба ҳамин дарача расид, ки инженер коргари одди шуда меҳнат кард, муаллим аз мактаб рафта худро ба кори пулнок зад. Ҳатто обфурўши мекардаги шуд. Магар аз рўи инсоф аст, ки қассоб ё коркуни савдои маълумоти нопурраи миёна дошта аз мутахассиси маълумоти олидор якчанд бор зиёдтар даромад дораду беҳтар зиндаги мекунад.
Ҳамаи ин сабаби аз байн рафтани қадри донишу илм гашт. Мардум дид, ки барои беҳтар зиндаги ба сар бурдан дониши бисёр зарур нест.
Худи  мактаб ҳам аз айб холи нест. Ҳамаи бачаҳоро як хел хононда, ба онҳо як хел маълумоти миёна доданро ба назди худ мақсад кард. Талабаро хоҳад-нахоҳад, донад-надонад аз синф ба синф кўчонданд, шаҳодатнома доданд. Баҳои “2” мондан мумкин набуд. Шумораи чаламуллоҳо, ки расман маълумоти миёна доранд, афзуд...
Вақташ расидааст, ки ба кори мактабу маориф эътибор диҳем. Дар назди мо вазифаҳои калону мушкил истодаанд. Ин сохтани мактабҳои нав, шумораи хонандагонро дар ҳар як синф ҳеч набошад, ба 20-25 нафар фуровардан, ба мактабҳо мустақили дода, аз парастории беҳудаи шўъбаҳои маориф озод кардан, касоне, ки дар мактаб кор накардаанд, ба роҳбарии соҳаи маориф роҳ надодан, қисми асосии бючети маҳаллиро ба ривочи маорифи халқ сарф кардан, маоши муаллимонро зиёд карда ва барои баланд бардоштани сатҳи зиндагии омўзгорон чораҳои таъхирнопазир дидан, дар давоми азнавсозии мактабу маориф шароити маҳаллиро ба ҳисоб гирифтан мебошад.    

“Ленинский путь”, 29 марта 1988 г., №60
«Где, вы вузовские Шаталовы?». Статья имеет подзаголовок «Полемические заметки обществоведа». В статье речь идет о проблемах высшей школы.

“Ленинский путь”, 9 сентября 1988 г., №173
«Пусть простят нас фараоны». Статья о состоянии изучения истории Узбекистана в школах и вузах.

“Ленинский путь”, 1 декабря 1988 г., №229
«Не стреляйте «холостыми». В статье речь идет о действенности печатного слова.

“Ленинский путь”, 12 августа 1989 г., №154
«Молчать нельзя!». Статья содержит ряд конкретных предложений, направленных на совершенствовании учебного процесса в вузах.
Во многих странах при поступлении в университеты практикуются тесты и собеседования, а вузовские экзамены сдаются в письменном виде. Почему бы и нам не разработать такие тесты-вопросники, которые позволили бы объективно судить об уровне интеллектуального развития, интересах, общей подготовки абитуриента.
Письменную работу, в качестве промежуточного контроля, может провести каждый педагог по своему предмету…
Я больше скажу: при правильной организации рубежного контроля, тесных контактах преподавателей со студентами отпадает вовсе нужда в экзаменах…
Если бы я был ректором, то ввел бы в СамГУ за правило: после изучения нескольких, близких по содержанию тем курса, проводить со студентами коллоквиум, после завершения раздела – контрольную работу, а вместо итогового экзамена – индивидуальное собеседование.   

“Ленинский путь”, 29 августа 1989 г.
“Компас для преподавателя”. В статье речь идет о необходимости коренного изменения всего учебного процесса в вузах.

“Ленинский путь”, 11 апреля 1991 г.
«Трудно преподавать историю?». В статье говорится о некоторых проблемах, связанных с преподаванием истории в вузах. Статья написана под впечатлениями конференции историков, состоявшейся в Днепропетровске.